Rigtig mange af os har en travl og hektisk kontorhverdag med mange timer på jobbet. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på dig selv. Det kan være svært, når dagene er proppet med møder, deadlines og andre opgaver, der skal løses, inden du kan holde fri. Få her gode råd til, hvordan du bedst passer på dig selv på jobbet.
Skab de bedste betingelser for god kropsholdning
Hvis du sidder mange timer foran skærm og skrivebord, har du sikkert taget dig selv i at sidde med hånden for en øm nakke. Kroppen er ikke bygget til at sidde ned i så mange timer af dagen, og derfor kræver det en god kropsholdning.
Sørg for, at du har et godt ergonomisk tastatur foran dig, og at skrivebord og kontorstol er indstillet korrekt. Dine fødder skal ligge fladt på gulvet, og dine ben skal være i en vinkel på mere end 90 grader. Sørg også for, at du kigger let ned på din computerskærm.
Hold pauser – din hjerne vil takke dig
Måske tænker du, at du slet ikke har tid til at holde pauser i løbet af dagen – for hvis du gør det, så når du ikke en deadline. Det er en typisk fælde, som mange falder i. Men faktisk er det kun godt for din hjerne – og din deadline – hvis du holder små pauser undervejs.
Hjernen har nemlig brug for luft for at kunne tænke og arbejde mest effektivt. Det behøver ikke være lange pauser. Bare en kort pause på fem minutter, hvor du lige går uden for og trækker frisk luft eller laver dig en kop kaffe. Når du vender tilbage til din opgave, vil du være endnu mere effektiv – og du har samtidig givet din hjerne den nødvendige ro.
Minimer stress
Mange danskere får hvert år stress. Og derfor er det netop så vigtigt at forsøge at minimere risikoen for at gå ned med stress. Overvej først og fremmest, om du kan indrette din arbejdsdag på en bedre måde. Måske kan du i stedet for at tage bilen, hoppe på toget og bruge noget af transporttiden på arbejde?
Det kan også være, at du skal omstrukturere din dag. Start med at finde ud af, hvornår på dagen du er mest effektiv. Læg herefter de mest krævende opgaver her, og vent med at besvare mails til de tidspunkter, hvor du af erfaring ved, at du ikke arbejder ligeså hurtigt og godt. Det kan være en måde at minimere din stress, så du føler, at du kommer hurtigere og bedre i mål med dine opgaver.