Yoga og en fest for dine sanser


Yoga / søndag, april 26th, 2020

Forfatter: Lis Chastine Molinari, Studio Owner og Yogainstruktør

Vores fem sanser er fantastiske værktøjer, som gør det muligt for os at opleve livet, som noget helt fantastisk ….hvis bare vi tillader det. Det er her yoga’en kommer ind i billedet. Når du tillader dig selv at opleve kroppen, så vil dine sanser med det samme give dig feedback og fortælle dig præcis hvordan du har det lige nu, alle sanser på en gang: følelser kan komme frem, spændinger i kroppen mærkes, dufte kan træde frem. Alt sammen ting, som vi sjældent har tid til at mærke, når vi lever vores travle og hektiske hverdagsliv.

Hold fest for dine sanser

Synssansen: Yoga kan hjælpe os med at rette opmærksomheden indad og finde ud af hvilke ting, som virkelig betyder noget. Lige nu er vi alle blevet bedt om at træde et skridt tilbage – tag det som en kærkommen gave og benyt muligheden i denne ”pause” for at se indad i dig selv.

Lugtesansen: Skab en beroligende duft af røgelse eller æterisk olie i dit hjem inden du giver dig i kast med f.eks. en online yogaklasse. Det kan være opløftende og er med til at forberede dig på den yogaoplevelse der venter.

Smagssansen: Server dine yndlingsfrugter for dig selv og brug tid på virkelig at smage, mærke og føle frugten med hele din smagssans. Det kan være din belønning efter yoga.

Følesans: Når du bevæger dig ind i dybe yogaøvelser, så tillad dine egne hænder blidt at stryge sig ned over din krop, mærk kontakten mellem dine hænder og din hud. Massage og healing kan også gøre mirakler for din krop og sjæl sammen med din yoga praksis.

Høresansen: Bryd den daglige strøm af nyheder om Corona og sæt blid yogamusik på til din træning eller hvis du har mulighed for det, så gå ud på græsplanen og lav din yoga her til fuglenes sang og duften af forår.

Sådan bruger du sanserne til at rumme hverdagen

1. Når du vågner om morgenen så lav dig en kop te, tænd evt. lidt røgelse eller smør duftende olie på dine håndhed og bryst.

2. Sæt dig et roligt sted bare 10 min. Mediter på dit åndedræt og mærk hvordan dine sanser langsomt vågner op.

3. Lav en lille serie yogaøvelser med dybe lange stræk og fokuser på dine sanser

Du vil nu kunne gå dagen i møde med ro, og vide hvordan du med dine sanser kan rumme både stress og ydre pres samtidig med, at du er i stand til at se indad og mærke det der virkelig betyder noget for dig i dit liv.

Lis Chastine Molinari

Studio Owner og Yogainstruktør

Tlf 22769929

www.hotyogadenmark.dk og www.ogyoga.dk