Yoga og brusebad imod hudsult


Krop og sind / fredag, april 17th, 2020

Forfatter: Caroline Amalie Falkenberg, Yogainstruktør

Coronaen har lagt en tung dyne ud over landet, og vi mennesker er pludseligt tvunget til at leve på afstand af hinanden for en periode. Vi savner familien, vennerne, kollegaerne og vores kulturelle liv og fritidsinteresser.

Helt instinktivt er vi faktisk slet ikke gearet til at leve isoleret, og mange af os oplever i denne tid et stort afsavn, fordi vi mangler den sædvanlige omgang med vores nære relationer.

Coronaen hudsulter os

Vi er vant til at kramme hinanden for et godt ord, kindkysse og give hænder, men fra den ene dag til den anden fik vi at vide, at vi skulle holde 2 meter imellem os, hvis ikke vi lever i samme husstand. Sikke en kamel at sluge!!

Vi savner middagsaftaler, sport, ture i biografen og rejser, men værst af alt savner vi kram og nærvær. Hvem skulle have troet at de, til tider, hastige kram kunne spille sådan en afgørende rolle under en krisetilstand som denne?

Den biologiske forklaring er, at kroppen begynder at savne nærvær og berøring, og vi forsømmer en naturlig udløsning af hormonet Oxytocin, som ofte går under navnet kærlighedshormonet, og som udløses ved berøring.

Underskud på Oxytocin kaldes populært for Hudsult, og kan bl.a. føre til tilstande som angst, stress og depressioner, som kan have alvorlige indvirkninger på vores liv.

Tilstedeværelsen af Oxytocin derimod virker beroligende og angstdæmpende, og i en situation som denne, hvor vi ikke kender morgendagens retningslinjer fra myndighederne, har vi netop brug for dette lille skud af hormon.

Et lyspunkt i vores nye, isolerede hverdag kan dog være, at vi nu har lidt overskudstid, som vi kan bruge fornuftigt:

Sådan stiller du din hudsult

1. Brug 5 minutter hver dag på at lave yoga, så du aktiverer muskler og kredsløb, og øver dit fokus kroppens fornemmelser og behov.

2. Fold armene omkring dig selv i et langt kram. Min. 30 sekunder. Bevæg nu hænderne op og ned imens du krammer dig selv.

3. Stryg med dine hænder ned over arme og ben i lange blide strøg.

4. Tag et langt, varmt brusebad, og læg mærke til dråbernes berøring af din hud mens du står og nyder badet.

5. Hvis du har et kæledyr, så brug lidt ekstra tid tæt sammen med det. Mon ikke I begge vil få gavn?

Tillad dig selv at integrere nogle disse små vaner ind i din nye hverdag. Prøv dem af, og oplev hvilke af dem, du får det bedste resultat af.

Du vil højst sandsynligt opleve, at de også vil gavne dig i andre af livets udfordringer.

Caroline Amalie Falkenberg

Yogainstruktør

Tlf 21864161

www.ogyoga.dk og www.hotyogadenmark.dk