Få en god nattesøvn

Det værste er, når man ikke får sig en god nattesøvn, og man vågner op dagen efter helt udkørt af nattens uroligheder og spekulationer.

Det vil være rart for én gangs skyld at lægge sig i sengen og falde i søvn med det samme, og vågne veludhvilet og frisk til en ny og hektisk dag. Sove? Det burde da ikke være science rocket, men alligevel har hver fjerde dansker svært ved at sove.

Løbet er på ingen måde kørt, for første skridt er at investere i en bedre og behagelig seng. Man går ikke galt i byen hos IDEmøblers store udbud af boxmadrasser i størrelsen 140×200, som bestemt er et skridt på vejen til at få en bedre nattesøvn. Derudover finder man på siden gode råd og tips til, hvordan ens nattesøvn bliver fuldendt.

 

Huskeregler til en bedre søvn

  • Selvom man har sovet dårligt natten før, bliver det kun værre, hvis man sover eftermiddagslur. Man vil uden tvivl få svære ved at falde i søvn den næste aften.
  • Fire timer før man skal i seng, skal man undgå alt fra kaffe, te, kakao, cola eller chokolade.
  • Undgå en fuld blære i løbet af natten, og gå en tur på toilettet før sengetid.
  • Drop træningen om aftenen, selvom motion er vigtigt for en god nattesøvn, kræver det, at ens kropstemperatur har tid til at falde, inden man går i seng.
  • Man skal ikke gå sulten i seng, så føl en dejlig mæthedsfornemmelse i kroppen, og undgå især krydderier i maden.
  • Mælk indeholder stoffet tryptofan, hvilket hjernen omdanner til et beroligende stof, så gør, at man vil have nemmere ved at slappe af.
  • Investér i en kvalitetsdyne, der hverken er for varm eller kold, for så bliver det først en lang nat med intet søvn.
  • Man tror måske, at det er en god idé at falde i søvn til fjernsynet, men det er det ikke! Sluk fjernsynet klokken 20, og læs i stedet en god bog, da man har lettere ved at sløve hen. Generelt skal al elektronik slukkes nogle timer før sengetid, da både mobil og computer forstyrrer en.
  • Hvis man ikke kan sove, forlad sengen og lav noget, der ikke kræver for meget lys, da man stadig skal forholde sig søvndyssende og roligt.
  • Sov ikke længe, da man også kan blive træt af at sove til langt ud på formiddagen. Stå op på samme tidspunkt hver dag – også i weekenderne, der skal man ikke ligge og snuse.